Crystal LaBeija – žena, ktorá navždy zmenila históriu drag bálov a ktorej meno sa spája so začiatkami dodnes fungujúcej tradície tzv. houses. Bola LGBT+ aktivistkou a drag kráľovnou s inšpiratívnym príbehom, ktorý si priblížimev tomto článku.
Poď na Dúhy!
Zaregistruj sa na najväčšiu LGBT+ sociálnu sieť na Slovensku!
Viac informácií →
Ešte predtým si však poďme stručne zhrnúť históriu drag bálov, aby sme lepšie pochopili, čo na nich „mama“ LaBeija svojou osobnou revolúciou v roku 1970 zmenila.
Ball culture
Začiatkom 20. storočia sa v New Yorku začali organizovať bály. V ich rannej histórii na nich vystupovali len bieli muži prezentujúci drag šou. V tomto čase sa ich zúčastňovalo len málo afro-američanov či zástupcov iných rasových menšín, a ak sa tak aj stalo, boli nútení zosvetliť si prirodzenú farbu svojej pokožky. Porotcovia k nim boli prísnejší a neraz ich na základe farby pleti diskriminovali. Preto si afro-americká LGBT+ komunita v roku 1960 vytvorila vlastné bály.
Pozitívna zmena v kultúre bálov nastala po stonewallských nepokojoch, kde sa voči policajnej brutalite postavila transrodová afro-američanka Marsha P. Johnson, ktorú nasledovali ďalší queer ľudia inej farby pleti. To výrazne pomohlo ich postaveniu v komunite a získaniu čiastočnej úcty a uznania.
V roku 1970 začali bály naberať na obrovskej popularite. Stávali sa bezpečným miestom pre mladých queer ľudí, vrátane tých inej farby pokožky. Na báloch sa mohol každý prejaviť, ako chcel, bez pocitu diskriminácie či opovrhovania. Mnoho mladých queer ľudí nemalo kam ísť, bály im teda poskytovali pocit domova. V tom čase začínali zároveň vznikať tzv. houses, kde si takto opustení ľudia našli domov a vytvárali nové rodiny. Tieto houses, v slovenčine by sme mohli povedať aj „rodiny“, boli pomenované podľa osoby, ktorá ich založila (podľa tzv. matky alebo otca). Pod spoločným menom súperili na báloch proti ostatným rodinám a snažili sa získať titul „legendárnej“ rodiny. Sama Crystal založila House of LaBeija a postupne začínala meniť stovky životov.
Začiatky Crystal LaBeiji
Crystal bola povestne známa jej žiarivo ružovým rúžom a ohnivou povahou. Vo svojich začiatkoch sa pohybovala na báloch na newyorskom Manhattane, kde si postupne vybudovala meno a neskôr vydobyla titul Miss Manhattan. Práve tento titul ju dostal do dokumentu The Queen (1968), ktorý zachytáva súťaž Miss All-America Camp Beauty z roku 1967, kde Crystal súperila s drag queens z iných miest a častí Ameriky. I keď súťaž nevyhrala, vďaka svojmu oslňujúcemu a ikonickému vystupovaniu si celú show ukradla pre seba. Crystal LaBeija vždy vedela, ako šikovne a ostro odpovedať na podpichovanie či urážky, a zachovať si pritom eleganciu skutočnej kráľovnej. Jeden z porotcov Crystal povedal, že má príliš „neg*oídne“ črty, načo mu LaBeija rýchlo odpovedala, že je to v poriadku, pretože má biele oči.
Crystal už dlhší čas pociťovala diskrimináciu voči ľuďom tmavšej farby pleti, či už v komunite, alebo na súťažiach, hoci práve tam sa mali cítiť v bezpečí. Na vyššie spomínanej súťaži Crystal vystúpila na pódium a v plnej zúrivosti obvinila jej organizátorku, legendárnu Flawless Sabrinu, z nadržiavania jej súperke Rachel len preto, že bola biela.
Zrod House of LaBeija
O niečo neskôr, chcela Crystalina kamarátka, drag queen Lottie, v Harleme usporiadať bál len pre drag queens inej farby pleti. O pomoc požiadala práve Crystal, pretože tá bola v tej dobe rešpektovaná v celej komunite. Vďačila za to svojmu víťazstvu na súťaži Queen of ball, kde porazila aj jej biele protivníčky, čo bolo vtedy veľmi zriedkavé. Crystal s jej nápadom súhlasila, no pod podmienkou, že bude stredobodom udalosti. Spoločne s Lottie teda založili House of LaBeija, ktorého matkou bola práve Crystal. Na úplne prvom bále zaznela veta, ktorá započala zmenu pre queer a drag ľudí inej farby pokožky: „Crystal a Lottie LaBeija vám predstavujú prvý ročník Bálu Rodiny LaBeija v Up the Downstairs Case na 115. západnej ulici a 5. bulvári v Harleme, v New Yorku.“
Nebol to prvý bál usporiadaný pre ľudí inej farby pleti. Takéto bály vznikali už začiatkom roku 1962, avšak tento bol prvý, ktorý usporiadala rodina, nie jednotlivec. House of LaBeija bol prvý house, ktorý svojim „deťom“ zabezpečoval lekársku starostlivosť a strechu nad hlavou. Crystal sa snažila vymazať z komunity rasizmus a postarať sa o mladých ľudí, aby si nikdy nemuseli prejsť tým, čím si prešla ona. Po vzore Lottie a Crystal sa na scéne začali objavovať aj ďalšie rodiny tvorené len členmi inej farby pleti. V roku 1980 vznikla prvá Latino rodina – House of Xtravaganza, založená Angie Xtravaganzou a Hectorom Crespom.
V roku 1980 bolo v Harleme známych päť „najobávanejších“ rodín – Corey, DuPree, LaBeija, Pendavis, a Xtravaganza. Ich matky boli známe pod prezývkou „Hrozivá päťka“.
Názov pre svoj dokument Paris is Burning (1990), ktorý pomohol zviditeľniť novodobú kultúru bálov, si režisérka Jennie Livingston prevzala z rovnomenného bálu, ktorý každý rok usporadúvala Paris DuPree – matka House of DuPree. Do niektorých rodín sa dalo dostať, ak človek získal dostatok trofejí. Do iných zas stačilo, ak nového člena odsúhlasila matka. Počas epidémie HIV/AIDS v 80. rokoch minulého storočia, bolo mnoho bálov organizovaných inštitúciami, ktoré pomáhali ľuďom postihnutých touto chorobou, a ktoré tak zároveň šírili osvetu v komunite.
Po Crystalinej smrti v roku 1982 prebrala miesto matky v House of LaBeija jej dcéra Pepper. Tá bola jeho matkou vyše tridsať rokov. House of LaBeija funguje dodnes a je známy po celom svete.
Novodobý systém bálov vytvorený Crystal nám ukázal, že aj z popola sa vie zrodiť show plná flitrov a žiarivých reflektorov; šou bez predsudkov, diskriminácie a nenávisti. Slová mamy Crystal: ,,Mám právo ukazovať svoju pokožku, miláčik. Som nádherná a ja viem, že som nádherná“, ktoré odzneli v show The Queen, sa naozaj stali skutočnosťou.
Zdroje:
Ilustračný obrázok: them.us
Text: haenfler.sites.grinnell.edu, billboard.com, them.us, medium.com
Pridaj sa do nášho tímu!
Baví ťa písať? Chceš mať svoj článok u nás na magazíne? Ozvi sa nám!
Napiš na magazin@duhy.sk →