Ocean Vuong je vietnamsko-americký básnik a spisovateľ, ktorý vyrástol v USA v rodine prisťahovalcov. Vo svojej tvorbe sa často vracia k témam migrácie, rodinných väzieb, traumy, jazyka a queer identity. Jeho debutový román On Earth We’re Briefly Gorgeous vyšiel v roku 2019 a okamžite zaujal čitateľov aj kritikov svojím lyrickým štýlom a úprimnosťou.
Poď na Dúhy!
Zaregistruj sa na najväčšiu LGBT+ sociálnu sieť na Slovensku!
Viac informácií →

Jazyk ako most aj bariéra
Román je napísaný ako séria listov, ktoré autor, Little dog, píše svojej mame. Tá však nevie čítať a nerozumie po anglicky – čo znamená, že listy, ktoré jej syn píše, si pravdepodobne nikdy neprečíta. Táto forma zdôrazňuje bariéru medzi nimi: jazykovú, kultúrnu aj generačnú. Zároveň však umožňuje autorovi otvoriť témy, o ktorých by sa so svojou mamou nedokázal rozprávať priamo.
V listoch sa striedajú spomienky z detstva Little Doga s úvahami o identite a mieste vo svete. Vracia sa k svojmu vyrastaniu v rodine prisťahovalcov, k napätiu medzi kultúrou Vietnamu a životom v Spojených štátoch, aj k bolestivým spomienkam na násilie a traumu.
Jednou z najdôležitejších tém románu je jazyk. Little Dog píše v angličtine, jazykom, ktorý jeho mama neovláda. Tým sa odhaľuje paradox: jazyk, ktorý mu otvoril cestu k vzdelaniu a literatúre, je zároveň bariérou medzi ním a jeho najbližšími.

Queer láska v románe
Ďalšou výraznou témou je queer identita a prvá láska. Little Dog opisuje svoj vzťah s chlapcom Trevorom, ktorý sa stáva jeho prvou veľkou láskou aj prvou skúsenosťou s telesnou intimitou. Vuong píše o týchto momentoch s veľkou citlivosťou a často využíva veľmi poetický jazyk. Tým ukazuje nežnosť, zraniteľnosť aj objavovanie vlastného tela a túžby.
Zároveň však tento vzťah nie je idylickým obrazom prvej lásky. Je poznačený prostredím malomesta, kde vládne drsnosť a maskulinita a kde sa o inej ako heterosexuálnej orientácii hovorí iba hanlivo. Trevor, aj keď sa stáva Little Dogovou oporou, nedokáže naplno prijať svoju queer identitu. Vyrastal v prostredí, kde sú citlivosť a inakosť považované za slabosť. Preto sa nedokáže úplne otvoriť, priznať lásku či vidieť ich vzťah ako niečo, čo môže pokračovať.
Vuong tak ukazuje krehkosť queer lásky v nepriateľskom prostredí, ako môže byť súčasne útočiskom aj zdrojom bolesti. Prvá láska Little Doga je krásna, ale zároveň tragická.

Medzi spomienkami
Ďalšou rovinou románu sú spomienky z detstva Little Doga. Čitateľ sa prostredníctvom listov dostáva k jeho skúsenostiam s vyrastaním v rodine prisťahovalcov. Nechýbajú opisy generačnej traumy, ktorú v sebe nesie jeho mama i stará mama. Obe sú poznačené vojnou vo Vietname a ťažkým životom v Amerike. V týchto spomienkach sa odráža aj násilie, chudoba či neschopnosť hovoriť o citlivých témach.
Tieto obrazy z detstva sú často bolestivé, no práve vďaka nim kniha ukazuje, ako sa osobné skúsenosti a história navzájom prelínajú. To, čo Little Dog prežíva v rodine, nie je možné oddeliť od väčšieho spoločenského kontextu – vojny, migrácie a hľadania miesta v novom svete.
Tieto spomienky a skúsenosti formujú Little Dogovu identitu a ovplyvňujú aj to, ako prežíva svoju prvú lásku. Vuong ukazuje, že detstvo, rodinná história a osobné rany sa nedajú oddeliť od toho, kým sa človek stáva a ako vníma svet. Román tak vzniká ako citlivé, lyrické zrkadlo, ktoré zachytáva nielen bolesť a straty, ale aj nežnosť, túžbu po porozumení a lásku, ktorú si každý človek zaslúži.

On Earth We’re Briefly Gorgeous ukazuje, ako sa spájajú spomienky, rodinná história, trauma a hľadanie vlastnej identity. Román necháva čitateľa s pocitom, že láska, zraniteľnosť a bolesť môžu existovať súčasne, že krása a krutosť života sú často nerozlučne prepletené. Vuongovým jazykom sa tieto skúsenosti stávajú hmatateľnými, a aj keď si listy Little Doga jeho matka nikdy neprečíta, pre čitateľa ožívajú, rezonujú a nútia ho premýšľať nad tým, čo znamená milovať a byť milovaný.
Pridaj sa do nášho tímu!
Baví ťa písať? Chceš mať svoj článok u nás na magazíne? Ozvi sa nám!
Napiš na magazin@duhy.sk →