Austrálska horová novinka Together sa teší pozitívnym reakciám filmových kritikov a v septembri bolo naplánované jej uvedenie do čínskych kín. Vo filme režiséra Michaela Shanksa hrajú manželia Dave Franco a Alison Brie a premiéru mal na festivale Sundance. Prináša príbeh mladého páru presťahovaného na vidiek, kde ich telá a vzťahy začínajú prechádzať bizarnými premenami.

Poď na Dúhy! Zaregistruj sa na najväčšiu LGBT+ sociálnu sieť na Slovensku!
Viac informácií →

Prvé projekcie sa v čínskych kinách začali 12. septembra a diváci čoskoro zistili, že film, ktorý mali možnosť vidieť, sa v jednom zásadnom detaile líši od verzie premietanej inde vo svete. Na sociálnych sieťach sa objavili porovnávacie zábery originálnej a čínskej verzie a vyšlo najavo, že s filmom bolo manipulované. Okrem hororovej zápletky obsahuje aj scénu svadby dvoch mužov. A práve táto scéna sa stala predmetom kontroverzie, keďže v čínskej verzii bola digitálne pozmenená. Tvár jedného z protagonistov bola vymenená za ženskú, čím sa pôvodná gay svadba zmenila na heterosexuálnu. Podľa všetkého išlo o zásah s využitím umelej inteligencie.

Globálny distribútor filmu, spoločnosť Neon, sa od zásahu dištancoval. Vo vyhlásení označil úpravy za neautorizované a vyzval čínske kiná, aby takto pozmenenú verziu okamžite stiahli. Naplánovaná celoštátna distribúcia, ktorá mala začať 19. septembra, bola následne bez vysvetlenia pozastavená. Rozhorčenie prejavil aj režisér Shanks:

„Úplne zmeniť rod postavy, úplne zmeniť niečo, čo predstavuje queer vzťah, a zároveň tým narušiť logiku deja – to je jednoducho nepochopiteľné.“

Michael Shanks (režisér)

Scéna s gay svadbou totiž odhaľuje dôležitý dejový prvok, ktorý v heterosexuálnom prevedení nedáva zmysel. Nejde pritom o ojedinelý prípad: importované filmy bežne podliehajú prísnej kontrole čínskych autorít a často sa stáva, že sú niektoré scény odstránené. Podobne bol cenzurovaný aj film Bohemian Rhapsody, v ktorom zmizli všetky zmienky o sexuálnej orientácii Freddieho Mercuryho či jeho boji s AIDS. Nejde teda o akési technické úpravy, ale cielené mazanie queer reprezentácie zo strany čínskych regulátorov.

Kritici upozorňujú, že používanie umelej inteligencie môže viesť k masovejšej cenzúre, ktorá bude ešte menej pozorovateľná než doteraz. Zatiaľ čo v minulosti si diváci mohli všimnúť vystrihnuté scény alebo náhle dejové skoky, digitálne zásahy dokážu pretvoriť dej tak, že bežný divák si manipuláciu ani neuvedomí. 

Podporte magazín nákupom v Dúhovom obchode

Pridaj sa do nášho tímu!
Baví ťa písať? Chceš mať svoj článok u nás na magazíne? Ozvi sa nám!
Napiš na magazin@duhy.sk →