Niektorí sme na nich vyrástli, niektorí ste si ich museli povinne pozrieť s mladšími súrodencami a niektorí si ich možno pozriete vďaka tomuto článku. Klasické animované disneyovky – príbehy plné princov, princezien a šťastných koncov ich lásky. Nájde sa v nich niečo aj pre nás? Nájdeme sa v nich my sami?
Poď na Dúhy!
Zaregistruj sa na najväčšiu LGBT+ sociálnu sieť na Slovensku!
Viac informácií →
Na prvý pohľad nie. Možno ani na ten druhý. No keď si na pár postáv a príbehov posvietime detailnejšie a so štipkou predstavivosti, zistíme, že dúha vyšla aj v magickom svete Disney. Netešte sa však dopredu. O tom, že ani s tou skrytou dúhovou reprezentáciou to v rozprávkach nie je vždy úplne rozprávkové, sa dočítate v nasledujúcich riadkoch.
Teplý zloduch
Uvedomili ste si niekedy, ako stereotypne teplo je písaná väčšina záporných postáv v klasických disneyovkách?
Áno, aj tu nájdeme rad príkladov hollywoodskeho klišé teplo kódovaného zloducha. Zlá kráľovná zo Snehulienky a siedmich trpaslíkov (Snow White and the Seven Dwarfs; 1937), Kapitán Hook z Petra Pana (1953), Maleficent zo Šípkovej Rúženky (Sleeping Beauty; 1959), Cruella De Vil zo 101 dalmatíncov (One Hundred and One Dalmatians; 1960), Ursula z Malej morskej panny (The Little Mermaid; 1989), Jafar v Aladdinovi (1992), Scar v Levom kráľovi (1994), guvernér John Ratcliffe z Pocahontas (1995), Hádes v Herculovi (1997) či Kráľ Candy z Ralph Rozbi-to (Wreck-It Ralph; 2012).
Dokumentarista David Thorpe v rozhovore pre magazín Harper’s BAZAAR v roku 2017 uviedol: „Desaťročia hrá Disney do karát stereotypu, že gejovia sú zlí, pretože nielenže plánujú a páchajú krivdu na kladných postavách, ale sú zlí aj preto, že nezodpovedajú kultúrnym normám pre ich pohlavie. Sú okázalí. Používajú kvetnatý jazyk. Majú snobský spôsob vyjadrovania sa. Sú prieberčiví a venujú veľkú pozornosť tomu, ako sa obliekajú. Sú, doslova i obrazne, karikatúrou stereotypického geja.“
Ženské disney antagonistky, na rozdiel od jemnej dievčenskej princeznej, pôsobia mohutnejšie, sú vyššie, majú ostrejšie črty tváre a nižšie položený hlas. Ich oblečenie je väčšinou extravagantné a ich make up až prehanane výrazný. Na scénu vstupujú priam teatrálne, gestikulujú celým telom a všetko čo robia, robia s poriadnou dávkou afektu. Počkať, počkať, nie je toto učebnicová charakteristika, hmmm, drag queen? Je.
Kto sa inšpiroval kým? Drag queens disney antagonistkami? Či tvorcovia filmov drag kráľovnami? Odpoveď je jasná minimálne v prípade Ursule z Malej morskej panny. Inšpiráciou pre jej vizuál a aj správanie bola legendárna drag queen Divine.
Inakosť a boj za právo ľúbiť koho chcem
Okrem kódovaných zloduchov nám však Disney pravidelne prináša aj postavy, ktoré si nepriamo odžívajú queer skúsenosť. Outsideri, ktorí nezapadajú medzi svojich rovesníkov a do spoločnosti ako takej. Sú niečím iní. Spočiatku sa za to hanbia a skrývajú to, no v priebehu filmu svoju inakosť akceptujú a oslavujú. Znie vám to povedome? Ich inakosť sa síce netýka priamo sexuality či rodu – sloník Dumbo má veľké uši, Pinocchio veľký nos, Mulan je malý tomboy, Vaiana chce objavovať oceán a Elsa má zas vrodenú mágiu – no s ich skúsenosťou sa vie queer mládež stotožniť, pretože sú to príbehy o objavení a prijatí samého seba.
Ak je vám ťažko uveriť tomu, že tieto príbehy sú akýmisi metaforami coming outu, skúste sa započúvať do textov titulných piesní týchto hrdinov. V skladbe Let it go, Elsa spieva o tom, ako navonok musí byť vždy dobrým dievčaťom, no v jej vnútri zúri búrka a aj nebesá vedia, že to v sebe viac nedokáže skrývať. Musí to dať von, zabuchnúť za tým dvere a nestarať sa o to, čo povedia ostatní. Mulan sa v piesni Reflections, hľadiac do zrkadla, pýta, kto je to dievča, ktoré sa na ňu v odraze pozerá, a kedy jej odraz ukáže to, kým vo svojom vnútri v skutočnosti je. Niet sa čo čudovať, že komunita si z týchto piesní spravila svoje coming out hymny.
Ešte na margo queer skúsenosti. V disneyovkách (napr. Pocahontas, Alladin, Malá morská panna) sa opakovane vyskytuje aj motív odmietnutia tradičného rodičmi požehnaného manželstva a boj za to, aby mohol náš hrdina či hrdinka ľúbiť a zobrať si koho si sám vyberie. A hoci to šťastne vždy končí heterosexuálnym manželstvom, skúsenosť samotná je blízka mnohým členom LGBT+ komunity.
Žmurkni a ujde ti to
Povedzme si pravdu, heslo na rozlúštenie takto kódovanej reprezentácie má len teplé publikum, pretože vyhladované zodvihne každú omrvinku. Drvivá väčšina nasýteného heteronormatívneho publika ani len netuší, že má nejaký kód hľadať.
Vďaka neutíchajúcemu dovolávaniu sa komunity však Disney konečne začína ponúkať aj otvorenejšiu reprezentáciu. Aby človek zbadal túto, stačí mu nežmurknúť.
Vo filme Zootropolis: Mesto zvierat (Zootopia; 2016) sú susedmi hlavnej hrdinky, zajačice Judy Hopps, Bucky a Pronk – gejský pár antilóp. Pri zoznámení sa ju upozornia, že sú hluční a nemienia sa za to ospravedlňovať. Jeden z režisérov Zootropolisu o nich tweetoval: „Sú gejský manželský pár. Nekričia po sebe preto, že sú gejovia, kričia po sebe preto, že sú skutoční.“
Človek by si nepomyslel, že sekundová scéna, v pozadí ktorej lesbický pár odovzdáva dieťa do školy, môže v roku 2019 v USA spôsobiť taký rozruch. A predsa, kresťanská organizácia One million moms sa prostredníctvom internetu snažila bojkotovať film Toy Story 4 (2019) a obvinila spoločnosti Disney a Pixar, že takto deťom vtláčajú do hláv teplú agendu.
Tieto nenápadné scény sa obišli bez veľkého haló a potreby vopred ich s pýchou medializovať ako queer reprezentáciu, t.j. bez queer catchingu – snahy chytiť nás na prázdne sľuby už počas propagácie filmu.
Veľa kriku pre nič
To sa, bohužiaľ, nedá povedať o filme Kráska a zviera (Beauty and the Beast; 2017). Pred premiérou hranej verzie tejto starej disneyovky, režisér Bill Condon v rozhovore pre LGBT+ magazín Attitude uviedol, že jedna z významnejších vedľajších postáv, poskok Le Fou, bude zobrazená ako gej. Čo sme nakoniec videli na plátne? Sotva sekundový záber, ako LeFou vezme do tanca iného muža. Muža, ktorý sa pár scén predtým ocitol v ženských šatách a parochni (mágia, na dlhé vysvetľovanie) a akosi nečakane zrazu cítil sám sebou.
Aj o tri roky neskôr, Disney stále žije v presvedčení, že takáto reprezentácia si zaslúži pompéznu medializáciu. Pred uvedením animáku Vpred (Onward; 2020) do kín, sa médiami rozšírila správa o tom, že Disney nám ponúkne prvú naozaj out queer postavu. Policajtka Specter, fialová kyklopka s jedným okom, sa kolegovi posťažuje, že dcéra jej priateľky jej dáva zabrať. Áno, povedala nahlas „moja priateľka“. Vskutku prelomové. Malé bezvýznamné plus môžeme Disney pripísať aspoň za hlasový kasting – hlas jej prepožičala vyoutovaná herečka a producentka s butch imidžom Lena Waithe.
Organizácia One Million Moms znovu zbrojila a policajtku Specter označila ako „jeden z početných pokusov Disney nainfikovať deti LGBT agendou, najprv diskrétne a teraz už aj otvorenejšie“. Jediné čo tým dosiahla, bola ešte väčšia pozornosť reprezentácii, ktorá by pravdepodobne väčšine aj tak unikla.
Človeka napadne, či sa náhodou Disney na ich bezplatnú reklamnú kampaň nespolieha? Čo myslíte?
Zdroje:
Ilustračný obrázok: gayety.co
Text: youtubové kanály: Council of Geeks, Rowan Ellis, Jessica Kellgren-Fozard, James Somerton a The Take, wikipedia.org, imdb.com, csfd.cz, syfy.com, medium.com, advocate.com, dailymail.co.uk, dailydot.com, harpersbazaar.com
Pridaj sa do nášho tímu!
Baví ťa písať? Chceš mať svoj článok u nás na magazíne? Ozvi sa nám!
Napiš na magazin@duhy.sk →