Celkovo sa v posledných rokoch počty fajčiarov znížili, ale percentá stále ostávajú vysoké v niektorých sociálnych skupinách ako napríklad medzi LGBT+ skupinou; 26 % LGBT+ dospelých fajčí v porovnaní s 14,9 % u heterosexuálov. Sami sa zamyslite – koľko queer ľudí poznáte, ktorí nefajčia?

Poď na Dúhy! Zaregistruj sa na najväčšiu LGBT+ sociálnu sieť na Slovensku!
Viac informácií →

Spoločenské stigmy, diskriminácia a proces coming-outu sa podieľajú na zhoršovaní psychického zdravia, a tak queer ľudia ľahšie podliehajú závislostiam. Tieto faktory sú sami o sebe závažné, ale nepriniesli by tak veľké čísla. Nie bez marketingu spoločností, ktoré robia všetko pre to, aby boli atraktívne v očiach LGBT+ komunity. 

Big Tobacco

„Big Tobacco“ označuje štyri najväčšie nadnárodné tabakové spoločnosti na svete. Medzi ne patria: Philip Morris International, British American Tobacco, Japan Tobacco International a Imperial Brands. Tieto spoločnosti sa taktiež nazývajú aj „Veľká štvorka“.

Tieto spoločnosti sa tvária, že sú naši „allies“ (spojenci). Podporujú PRIDE pochody, finančne prispievajú HIV/AIDS organizáciám, ale pritom nás len zabíjajú. Podľa výskumov sú najobľúbenejšie medzi LGBT+ mládežou práve mentolové cigarety – preto nám boli tieto cigarety najviac propagované. EÚ predaj mentolových cigariet v roku 2020 zakázala.

Projekt „SCUM“

Dokumenty spoločnosti R. J. Reynolds, materská spoločnosť Camel, dokázali ako ich v skutočnosti zaujíma naša komunita. Projekt „SCUM“ (oficiálne Subculture Urban Marketing) sa stal prístupný pre širokú verejnosť a odhalil plány spoločnosti spustiť kampaň v San Franciscu. Táto kampaň sa zameriavala na gejov žijúcich v štvrti Castro a bezdomovcov z Tenderloin. Kvôli tomuto projektu sa z mnohých stali celoživotný fajčiari. 

Plán „Subculture Urban Marketing“ mal nalákať mladých mužov na cigarety Red Kamel s plážovými osuškami s logom a výraznými výstavami produktov v hlavných obchodoch štvrte Castro. Aby spoločnosť oslovila ľudí bez domova vo štvrti Tenderloin, znížila ceny svojej značky Doral a priniesla pultové výstavy do obchodov s alkoholom.

Názov projektu, ktorý si vybrala spoločnosť bol neskôr zmenený na Project Sourdough. Verejnosť pohoršil predchádzajúci názov, ktorý sa do slovenčiny prekladá ako „spodina“. Týmto názvom nám firma ukázala, čo si v skutočnosti o nás myslí, ale doteraz tento prípad nie je známy medzi všetkými. Stále podporujeme tieto multimiliónové spoločnosti, aj keď sa nám smejú do očí. Zmeňme to a už sa nenechávajme očariť ich slovami. 

Zdroje: Smokefreecapital

Podporte magazín nákupom v Dúhovom obchode

Pridaj sa do nášho tímu!
Baví ťa písať? Chceš mať svoj článok u nás na magazíne? Ozvi sa nám!
Napiš na magazin@duhy.sk →