Vo svete plnom predsudkov, stereotypov a odsudzovania nie je vždy ľahké sa odstrihnúť od toxicity, ktorá hýbe spoločnosťou. Čím ďalej tým viac sa nechávame sťahovať do víru obyčajnosti a prispôsobujeme sa trendu väčšiny. Mladšia generácia sa snaží podobať na staršiu a naopak staršia sa pokúša udržiavať trendy mladých ľudí.

Poď na Dúhy! Zaregistruj sa na najväčšiu LGBT+ sociálnu sieť na Slovensku!
Viac informácií →

Tento jav je súčasťou spoločnosti celé tisícročia a nemusí hneď indikovať stratu jedinečnosti jednotlivca. Predsa len je pre človeka prirodzené mať pred sebou vzor, ktorý ho dokáže motivovať k lepšiemu. Skutočný problém však nastáva keď sa vzor premení na modlu a túžba po podobnosti na posadnutosť. Postupne sa tak vytráca jedinečnosť a originalita nie len z nás ale aj zo spoločnosti. Možno to vytvára dojem prílišnej dramatizácie, no pravdou je to že sa stávame čoraz viac „pohodlnými.“

Predsa len, koľkokrát sme dali prednosť umelej inteligencií pred vlastným nápadom, len kvôli tomu že to je rýchlejšie a jednoduchšie? Ako často nechávame známe osobnosti a internetové celebrity rozhodovať o tom akú kozmetiku použijeme, akú diétu podstúpime, alebo akú značku oblečenia budeme kupovať? Pritom by nás za normálnych okolností ani len nenapadlo väčšinu z týchto vecí podstúpiť. Sme jednoducho ovplyvniteľný vidinou náhleho progresu, ktorý keď sa nedostaví v nás automaticky vyvolá pocity zlyhania. Tie potom dokážu v človeku spôsobiť dojem nedostatočnosti a nedokonalosti. Sú však tieto pocity opodstatnené? Odpoveď je komplexnejšia ako by ste sa mohli domnievať.

Na začiatku je dôležité spomenúť, že nie všetky naše pomyselné „zlyhania“ majú reálne opodstatnenie. Niektoré veci nedokážeme ovplyvniť a vtedy je potrebný objektívny náhľad na danú situáciu. Za príklad si môžeme vziať už spomínanú kozmetiku. Influencer dostane ponuku na spoluprácu, príjme ju, natočí video v ktorom sľubuje rýchly efekt zlepšenia textúry pleti. My ako diváci ohúrení vidinou zlepšenia nášho „nedostatku“ si produkt zakúpime. (Ne)čakane, však vysnívaný výsledok nepríde. Ako to je možné? Je s nami niečo zle? Prečo to nepomohlo nám keď ostatným áno? V takejto situácii sa pozrime na objektívny náhľad. Faktom je, že každý z nás má iný typ pleti, stravovania a stresového zaťaženia. Presne tieto faktory najčastejšie vplývajú na našu pleť. Taktiež je známe, že jeden produkt nebude sedieť každému a jeho efekt sa tým pádom bude líšiť v závislosti od používateľa. Koniec koncov teda nie je problém v nás ale v používanom produkte. Na toto uvedomenie však často nemáme kapacitu, keďže je oveľa jednoduchšie „hodiť vinu“ na nás.

Je teda očividné, že podstata problému sa skrýva v produkte. Napriek tomu sa za tým skrýva oveľa viac. Samotná „prapodstata“ problému je naša slabá schopnosť zastať sa samých seba. Problém so sebavedomím a sebaláskou má čoraz viac mladých ľudí a jasným vinníkom sú sociálne siete. Internet nám pripomína skutočný svet, avšak v oveľa lepšom, pozitívnejšom svetle. Predsa len kto by chcel ukázať svetu svoj „nedostatok“ v podobe zlého, neproduktívneho a chaotického dňa? Oveľa radšej sa pochválime s niečím čo vytvára dojem dokonalosti. Dostáva sa nám teda content, ktorý nepredstavuje každodennú realitu. Našim záujmom oň však podporujeme algoritmus, ktorý nám dodáva potrebnú dávku nadšenia, dopamínu. Na tomto základe začne neustále porovnávanie seba s ľuďmi ktorých často ani len nepoznáme a v živote nestretneme. Mení sa tak náš seba obraz. Tým, že podľahneme týmto myšlienkam sa všetky naše vymyslené nedostatky stávajú realitou. Uveríme totiž tomu, že nie sme dostatočne dobrí a tým pádom nám klesá motivácia k vlastnému progresu.

Ako teda môžeme posilniť svoju jedinečnosť?

V prvom rade je podstatné zbaviť sa vzruchov, ktoré v nás indikujú pocit nedostatočnosti. Je potrebné si uvedomiť kto v nás tento pocit vyvoláva. Ak je to práve nejaká osoba, ktorú sledujeme na sociálnych sieťach, prvým krokom môže byť obmedzenie až úplne zamedzenie kontaktu s ich príspevkami.

Tento pomerne banálny krok vie by prekvapivo efektívny. Samotné obmedzenie času stráveného na sociálnych sieťach vie tiež do značnej mieri v tomto procese pomôcť. Tieto rady však všetci dobre poznáme. Oveľa náročnejšie je ich reálne uskutočniť. So sociálnymi sieťami sme niektorí vyrastali, iní si k nim našli cestu neskôr. Nezáleží však akým spôsobom sme sa k nim dostali, podstatné je, že sú súčasťou našich každodenných životov. A tu nastáva najväčší problém. Stala sa z toho závislosť ako každá iná. Avšak, na rozdiel od iných, je táto plne akceptovaná a normalizovaná spoločnosťou. O to ťažie je sa od nej oslobodiť.

Každý deň strávime v prieme 3 až 4 hodiny na sociálnych sieťach. Na miesto toho aby sme si zobrali priestor pre seba, dobrovoľne sa odovzdávame do rúk nekonečnému algoritmu. Vzdávame sa našich cieľov, ktoré pre nedostatok času nedokážeme rozvíjať. Záľuby, vďaka ktorým sa odlišujeme od väčšiny zanedbávame a tým sa postupne stávame nevýraznými. Pritom pre nás možno banálna aktivita, či už vo forme fyzického alebo kreatívneho zamerania, vie nie len pomôcť mentálnemu zdraviu ale dokáže posilniť sebavedomie. A práve s tým má problém čoraz viac mladých ľudí. Máme sklon k porovnávaniu sa s ostatnými. Talent iných meníme automaticky na náš nedostatok a na miesto snahy o seba rozvoj sa utápame v sebaľútosti. Na to aby sme si uvedomili hodnotu svojej jedinečnosti si stačí položiť jednu otázku. Čím sa líšim od ostatných? Aká špecifická vec ma robí iným? Ak si na to nedokážeme odpovedať sami, môžeme sa vždy obrátiť na našich blízkych. Vďaka tomu, že nás vnímajú v inom svetle, nám dokážu poskytnúť dôležitú perspektívu. Skrz ich pohľad tak spoznávame aj samých seba.

Základom je uvedomiť si aké sú naše silné a slabé stránky. Takisto aj aké záľuby nás v dobrom odlišujú od ostatných v našom okolí. Ak tieto veci dokážeme pomenovať zostáva už len jeden krok. Rozvíjať ich. Náročný proces, plný úskalí, ktorý sa nestane zo dňa na deň. Pre našu integritu a jedinečnosť je však neodmysliteľný. Musíme si nájsť čas na seba a začať sa sústrediť na to čo nás robí šťastnými. Nebojme sa experimentovať a hľadať rôzne riešenia a pohľady na veci. Práve to nás robí unikátnymi.

Podporte magazín nákupom v Dúhovom obchode

Pridaj sa do nášho tímu!
Baví ťa písať? Chceš mať svoj článok u nás na magazíne? Ozvi sa nám!
Napiš na magazin@duhy.sk →