Titulok predstavuje parafrázu jedného z najdôležitejších dialógov, ktoré formujú animovaný film Nimona. Akceptácia inakosti mimo zaužívanú binaritu muž a žena, strach, mýty a dezinformácie, to a viac tvorí výnimočnú Nimonu dostupnú od júna 2023 na Netflixe.
Poď na Dúhy!
Zaregistruj sa na najväčšiu LGBT+ sociálnu sieť na Slovensku!
Viac informácií →
Film je adaptáciou grafickej novely od ND Stevenson publikovanej v roku 2015. Je pomerne ironické, že jej pretvorenie do filmovej podoby lemujú otázky normálnosti, kedy predposledný producent Disney mal „problém“ s queer tematikou, konkrétne napríklad s bozkávaním ľudí rovnakého pohlavia.
Naopak stredoveko-futuristický svet, v ktorom Nimona žije, je k queer ľuďom akceptujúci do takej miery, že sa nikto nad „nimi“ nepozastavuje. Problematickejšia pre spoločnosť je Nimona, u ktorej nespoznávame jej sexualitu, jej najvýznamnejším rysom je jej menenie podoby, ktorá môže byť nielen vzhľadovo mužská a ženská, môže na seba vziať aj podobu zvierat. Okrem toho vieme o Nimone málo, a to poznanie je zovreté do jej inakosti, ktorá spoluvytvára aj jej charakterové vlastnosti – oproti ostatným postavám je energickejšia, menej vážna a vlastne veľmi zábavná.
Ďalšími dôležitými postavami príbehu sú Ballister Blackheart a Ambrosius Goldenloin, pár a budúci rytieri chrániaci spoločnosť pred monštrami. Na začiatku príbehu medzi rytiermi dochádza k zrade voči kráľovnej, z ktorej je obvinený Ballister následne utekajúci pred jej následkami. V tejto časti príbehu sa k nemu pridáva Nimona, ktorá chce byť jeho pomocníčka v páchaní zločinov. Nimona sa stáva príbehovou vedľajšou postavou, ktorá väčšinu času dostane veľmi málo priestoru (napriek tomu, že film je pomenovaný po nej).
Okrem Nimony ma nadchol aj svet, v ktorom žije. V jeho strede je mesto Glorethtown, ktoré je fyzicky aj mentálne ohradené voči všetkému „zlému“, čo by mohlo číhať za hradbami. Tieto hradby, udržujúce chod a poriadok v spoločnosti, sú tvorené strachom z neznámeho a straty statusu quo. Ten je v príbehu podporovaný aj médiami šíriacimi mimo iné dezinformácie a neoverené správy. Neoddeliteľnou súčasťou je aj stratifikácia spoločnosti, kedy na jej vrchole je kráľovná a rytieri, zvyšok tvoria „bežní“ ľudia a okraj spoločnosti.
Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že si Nimona tento okraj sama vyberá, spoločnosť ju tam kvôli jej nenormálnosti vylúčila ale sama. Nakoniec podobne to vidíme aj u Ballistera, ktorý patrí medzi „bežných“ ľudí a jeho menovaním za rytiera sa má zmeniť chod kráľovstva. Je však označený za puklinu v múre, ktorej sa treba zbaviť. Tento svet je vystavaný na mýte o Gloreth, ktorá pred tisíc rokmi (hovorí sa) zachránila miestne obyvateľstvo pred príšerou, stala sa zakladateľkou mesta a ochrankyňou jej obyvateľstva. Čerešničkou sú rôzne detaily mesta ako napríklad sochy predstavujúcich pre skupinu ľudí hrdinov, pre druhých utláčateľov i samotné grafické spracovanie filmu.
V závere necháva film vo vzduchu visieť viaceré otázky. Môže nastať skutočný pokrok v spoločnosti voči minoritám, keď jeden veľký príbeh nahradí druhý? Je skutočne potreba silná spasiteľka alebo spasiteľ? Budeme raz schopné a schopní akceptovať všetkých tak, aby rod alebo sexuálna či romantická príťažlivosť neboli najvýznamnejší alebo akokoľvek dôležitý rys človeka? Nechám vážené čitateľstvo, aby si odpovedalo samo.
Pridaj sa do nášho tímu!
Baví ťa písať? Chceš mať svoj článok u nás na magazíne? Ozvi sa nám!
Napiš na magazin@duhy.sk →