Titulok predstavuje parafrázu jedného z najdôležitejších dialógov, ktoré formujú animovaný film Nimona. Akceptácia inakosti mimo zaužívanú binaritu muž a žena, strach, mýty a dezinformácie, to a viac tvorí výnimočnú Nimonu dostupnú od júna 2023 na Netflixe.

Poď na Dúhy! Zaregistruj sa na najväčšiu LGBT+ sociálnu sieť na Slovensku!
Viac informácií →

Film je adaptáciou grafickej novely od ND Stevenson publikovanej v roku 2015. Je pomerne ironické, že jej pretvorenie do filmovej podoby lemujú otázky normálnosti, kedy predposledný producent Disney mal „problém“ s queer tematikou, konkrétne napríklad s bozkávaním ľudí rovnakého pohlavia.

Naopak stredoveko-futuristický svet, v ktorom Nimona žije, je k queer ľuďom akceptujúci do takej miery, že sa nikto nad „nimi“ nepozastavuje. Problematickejšia pre spoločnosť je Nimona, u ktorej nespoznávame jej sexualitu, jej najvýznamnejším rysom je jej menenie podoby, ktorá môže byť nielen vzhľadovo mužská a ženská, môže na seba vziať aj podobu zvierat. Okrem toho vieme o Nimone málo, a to poznanie je zovreté do jej inakosti, ktorá spoluvytvára aj jej charakterové vlastnosti – oproti ostatným postavám je energickejšia, menej vážna a vlastne veľmi zábavná.

Ďalšími dôležitými postavami príbehu sú Ballister Blackheart a Ambrosius Goldenloin, pár a budúci rytieri chrániaci spoločnosť pred monštrami. Na začiatku príbehu medzi rytiermi dochádza k zrade voči kráľovnej, z ktorej je obvinený Ballister následne utekajúci pred jej následkami. V tejto časti príbehu sa k nemu pridáva Nimona, ktorá chce byť jeho pomocníčka v páchaní zločinov. Nimona sa stáva príbehovou vedľajšou postavou, ktorá väčšinu času dostane veľmi málo priestoru (napriek tomu, že film je pomenovaný po nej).

Okrem Nimony ma nadchol aj svet, v ktorom žije. V jeho strede je mesto Glorethtown, ktoré je fyzicky aj mentálne ohradené voči všetkému „zlému“, čo by mohlo číhať za hradbami. Tieto hradby, udržujúce chod a poriadok v spoločnosti, sú tvorené strachom  z neznámeho a straty statusu quo. Ten je v príbehu podporovaný aj médiami šíriacimi mimo iné dezinformácie a neoverené správy. Neoddeliteľnou súčasťou je aj stratifikácia spoločnosti, kedy na jej vrchole je kráľovná a rytieri, zvyšok tvoria „bežní“ ľudia a okraj spoločnosti.

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že si Nimona tento okraj sama vyberá, spoločnosť ju tam kvôli jej nenormálnosti vylúčila ale sama. Nakoniec podobne to vidíme aj u Ballistera, ktorý patrí medzi „bežných“ ľudí a jeho menovaním za rytiera sa má zmeniť chod kráľovstva. Je však označený za puklinu v múre, ktorej sa treba zbaviť. Tento svet je vystavaný na mýte o Gloreth, ktorá pred tisíc rokmi (hovorí sa) zachránila miestne obyvateľstvo pred príšerou, stala sa zakladateľkou mesta a ochrankyňou jej obyvateľstva. Čerešničkou sú rôzne detaily mesta ako napríklad sochy predstavujúcich pre skupinu ľudí hrdinov, pre druhých utláčateľov i samotné grafické spracovanie filmu.

V závere necháva film vo vzduchu visieť viaceré otázky. Môže nastať skutočný pokrok v spoločnosti voči minoritám, keď jeden veľký príbeh nahradí druhý? Je skutočne potreba silná spasiteľka alebo spasiteľ? Budeme raz schopné a schopní akceptovať všetkých tak, aby rod alebo sexuálna či romantická príťažlivosť neboli najvýznamnejší alebo akokoľvek dôležitý rys človeka? Nechám vážené čitateľstvo, aby si odpovedalo samo.

Podporte magazín nákupom v Dúhovom obchode

Pridaj sa do nášho tímu!
Baví ťa písať? Chceš mať svoj článok u nás na magazíne? Ozvi sa nám!